האתגר של חברות הסטארט אפ בשנים האחרונות

תוכן עניינים

אי אפשר שלא לשים לב שעולם הסטארט אפ והיזמות כבר לא דומה למה שהוא היה לפני כמה וכמה שנים. התחום הזה פרץ לתודעה בקול תרועה רמה ועם הזמן הוא הולך ומתמסד. האם זה טוב או רע? תלוי את מי שואלים. דבר אחד בטוח – אמנם עדיין התחום עוסק במציאת פתרונות לבעיות, קשיים או אתגרים יומיומיים של האנושות כולה, אך כעת מאתגר ומורכב יותר לצאת לעולם עם בשורה חדשה, אמיתית וגדולה. בשנים האחרונות נדמה שבועת הסטארט אפ התפוצצה וכעת מדובר בתחום מוסדר בדיוק כמו כל תחום אחר בעולם ההיי טק, התעשייה והתעסוקה באופן כללי. אז למה בעצם זה נהיה כך? למה לא מדובר בתחום נוצץ ויוקרתי? מהו האתגר של חברות הסטארט אפ? האם זה אומר שגם ההמצאות והחידושים של היזמות החופשית חלפו מן העולם? לא בטוח.

 

הכיוון החדש של חברות הסטארט אפ

זה לא חדש שידיעות מרגשות על אקזיט, כאלה שתופסות את כותרות אמצעי התקשורת הולכות ופוחתות בזמן האחרון. הסיבה אינה קשורה לכך שזה כבר לא קורה אלא שירדו באופן משמעותי סכומי הרכישה וברוב המקרים לא תמיד מדובר עדיין בחברות ענק שממילא כולם מכירים. דבר נוסף שקורה הוא שהמצאות, חידושים ופיתוחים כבר לא בהכרח תופסים נפח מחיי היומיום של מרבית האוכלוסייה ולכן החדשות האלה לא באמת נחשבות לחדשות גדולות מאד. יזמי היי טק וסטארט אפ שמכירים את התחום ומהווים חלק בלתי נפרד ממנו כבר כמה וכמה שנים כמו יוסי כהן, שמוליק רווח, נתי דוידי ואחרים יודעים לדווח שאכן לא מדובר רק בתחושה אלא מדובר בחלק בלתי נפרד מהסדרתו של התחום והחלוקה הטבעית שמתבצעת בשטח לקטגוריות, כלומר לתחומים מסוימים של החיים. חברות הסטארט אפ מחולקות לעולמות תוכן או תחומי עניין ומתרכזות בעולמות אלה בעבודה היומיומית השוטפת שלהן.

מה קורה כיום בעולם היזמות?

עולם היזמות לא עוצר לרגע ולמרות שזה בהחלט נראה ככה – הוא רחוק מרוויה. מיטב המוחות לא רק בארץ עובדים במרץ על המחשבה הבאה, על הרעיון הטוב ביותר שאף אחד עדיין לא חשב עליו ועל המוצר הזה שכנראה יביא איתו שורה אמיתית למי שהוא יהיה רלוונטי עבורו, רק שעד היום אף אחד עדיין לא העלה על דעתו כמה הוא חשוב ונחוץ. תהליך ההוצאה לפעול של המצאות ורעיונות ארוך יותר והרבה יותר קפדני וביקורתי אך בסופו של דבר – המטרה נותרה בעינה – לשפר תהליכים, לשדרג שירותים, להקל על מכאובים או פשוט לחשוב על משהו חדש שטרם נראה ויכול להביא איתו בשורה משמעותית להמשך. כיום חלק לא מבוטל מהבחינות והבדיקות הראשוניות מבוצע בתוך החברה פנימה ותהליכי גיוס המשקיעים והכספים מתבצעים בנקודות זמן אסטרטגיות שנקבעות מראש. אין ספונטניות ואין עבודה שלא צמודה ללוח זמנים מוגדר וברור. זו דרכו של ההיי טק והסטארט אפ וגם אם היא דרך ארוכה יותר – היא עדיין מתבצעת ומתרחשת.

 

הבשורות האמיתיות של חברות הסטארט אפ

חברות ההזנק הן עדיין הבית הטוב ביותר עבור צעירים בעלי רוח יזמית, חשיבה יצירתית וכאלה שלא מוותרים על שום רעיון או מחשבה שעולה להם. הפעילות העכשווית והייחודית שבה עובדים בחברות הסטארט אפ יכולה להכין את הצעירים האלה לקראת חיים בוגרים מלאי משמעות והיא סוללת את הדרך שלהם לקריירה תעסוקתית מרתקת ומלאת עניין. לא תמיד חייבים לשם כך שירות צבאי משמעותי ובהחלט אפשר להיכנס לעולם הזה גם בזכות מיומנויות וכישורים אישיים מרשימים. כך התעשייה הזאת לא חוסמת את עצמה ומהווה דלת כניסה לכל מי שפשוט עולה בו מחשבה שיכולה להיות הסטארט אפ המוצלח הבא. מה יקרה בהמשך? את זה אי אפשר לדעת, אך בטוח שעם פתיחות מחשבתית והכרה בצורך להקשיב לקהל הרחב כל רעיון יכול להיות הרעיון הטוב ביותר הבא.

 

במה עוסקות חברות הסטארט אפ?

אפשר בעצם לומר שחברות ההזנק עוסקות בכל תחום מתחומי החיים ולא בכדי. בכל אחד ואחד מהם אפשר להיתקל בקשיים, אתגרים, מכאובים או תהליכים ארוכים שהגיע הזמן לבצע חשיבה מעמיקה אודותיהם ולקצר אותם למען הכלל. חברות ההזנק יכולות לפעול בחסות משרדי ממשלה או חברות אחרות ובלבד שמה שיהיה להן להציע בסופו של דבר אכן יביא בשורה של ממש לקהלי יעד לא קטנים. זו בעצם מהות הסטארט אפ וכאן טמון הפוטנציאל האמיתי של כל העבודה שלהם. הסיכוי, גם אם הקטן בהתחלה, של החברה להצליח לפתח רעיון או מחשבה שיבשילו לכדי מוצר, שירות או תהליך לרווחת הכלל או לרווחתם של הרבה מאד אנשים. מה שבסופו של דבר מבטיח זאת הוא ההקשבה לשטח, הראיונות עם האנשים שחווים את האתגר או המכאוב, עובדים של משרד או חברה שתהליך העבודה שלהם מסורבל ולא מותאם למציאות וכמובן שבסופו של דבר כל הצדדים צריכים לצאת נשכרים מהפיתוח החדיש.

 

והאקזיט – מה איתו?

לא מעט אנשים מגיעים לעולם הסטארט אפ מתוך תחושה אמיתית של שליחות. הם רוצים להיות נושאי הלפיד של ההמצאה הבאה ודווקא לא הכסף הוא מה שגורם להם לקום בבוקר ולהגיע לעבודה. הם רוצים לקחת חלק בפיתוח היסטורי וראשוני של דבר שעד כה מעולם לא חשוב עליו והם רוצים שהשם שלהם יתנוסס או יוזכר בכל פעם שאותו רעיון ידובר ברבים. בזכות אותה תחושת שליחות לא יאבד הכלח על תעשיית ההיי טק והסטארט אפ לעולם, שכן היא המנוע האמיתי לכל התהליכים שקורים בה והיא התמריץ להצלחה ולמציאת מה שיקל על נתח גדול של האוכלוסייה. תחושת השליחות היא זו שבזכותה התחום כולו ממשיך להתקדם קדימה ללא הפסקה.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את: