השפעת החוגים על התפתחות הילד

תוכן עניינים

הילדים שלנו הם כל עולמנו. אנחנו עושים הכל כדי שיהיה להם טוב, שהם יגדלו עם ערכים, עם גבולות, שולחים אותם למסגרות חינוכיות מומלצות, הולכים איתם לרופאים הכי טובים וכן, גם רושמים אותם לחוגים. לחוגים יש השפעה חזקה על תהליך ההתפתחות של הילדים שלנו, מגיל ינקות ועד גיל ההתבגרות. השפעת החוגים ניכרת בהיבט הפיזי, הקוגנטיבי, הרגשי, המוטורי ולכן אם הילד שלנו חלש במשהו או חזק במשהו אחר, חוג מהווה מסגרת מצויינת לשמר או לעבוד על זה. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לבחור את מסגרות אחר הצהריים הטובות ביותר עבור הילדים שלכם.

 

גיל והשפעת החוגים על ההתפתחות

אין מה להגיד, לגיל יש פקטור חשוב בבחירת החוגים וגם במספר שלהם. אם בגילאים מתקדמים אפשר לחשוב על 3 חוגים, בגילאים קטנים, יותר מדי חוגים יכולים לגרום ליותר נזק מאשר תועלת משום שילדים בגיל הרך זקוקים לנוכחות הורית גבוהה, לשגרה קבועה אחר הצהריים. בכל מה שקשור למסגרות, חינוך וילדים מקבל התייחסות גבוהה ולכן כדאי לבחור את מספר החוגים ואת סוגם בהתאם לגיל הילדים. למשל, יש חוגים שעדיף שלא לרשום את הילדים שלנו לפני גיל 5 או 6, גם אם בכל זאת קיימת מסגרת מתאימה בשכונה שלנו משום שהם קטנים מדי בהיבט הרגשי וההתפתחותי כמו למשל חוג כדורגל או חוג קרב מגע.

 

מה הילד שלכם אוהב?

כל ילד הוא עולם ומלואו וכל ילד שונה מהאחר. מה שיתאים לאחד, לא יתאים לשני ולכן כדאי להבין מה הילד שלכם באמת אוהב, למה הוא מתחבר, במה הוא טוב ובמה פחות, צריך לנסות. בתחילת כל שנה, כדאי לאפשר לילדים לנסות כמה חוגים. למשל, תוכלו לספר לילדים שלכם אילו חוגים יש בסביבת המגורים שלכם באותה שנה ולהגיד להם שהם לא חייבים להתחייב עדיין, אלא הם יכולים לנסות כמה חוגים ורק אז להחליט. רוב המסגרות מאפשרות בסכום סמלי התנסות ראשונית.

 

 

מה החולשות ומה החוזקות של הילד שלכם?

אפשר לחלק את גוף האדם לשני מרכיבים עיקריים. מרכיב רגשי ומרכיב שכלי. אין זה אומר שאחד בא על חשבון השני, אבל בדרך כלל ילדים מאוד חכמים, מתקשים בתהליכים הקשורים לרגש כמו וויסות חושי למשל. לכן, חשוב לאפיין את הילדים, לזהות את התכונות הבולטות אצלם כמו למשל סקרנות, תבונה, אכפתיות, רגישות, חדות, יצירתיות ועוד. אין זה אומר שאנחנו מתייגים את הילד שלנו באופן כזה או אחר, להיפך, אנחנו מזהים מה קיים, מה חזק, מה חלש ולפי זה יכולים לסייע לילדים שלנו בבחירת החוגים. אם למשל הילד שלנו חלש בחגורת הכתפיים, אפשר לבחור ביחד איתו חוג פעילות גופנית כלשהוא שיסייע בחיזוק החגורה כמו חוג נינג‘ה, חוג שחיה וכדומה. אם הילד שלנו סובל מביטחון עצמי או דימוי עצמי נמוך, חוג כמו קרב מגע או ג‘ודו בהחלט יכול לחזק אותו.

 

ועוד כמה רעיונות שקשורים לנושא

  1. תזרמו עם הילדים שלכם ואל תכריחו אותם לבחור מסגרת כזו או אחרת – בכל זאת, מדובר בחוג, משהו שאמור להיות להם כייף מההתחלה ועד הסוף, מקום שבו הם יכולים להביע את עצמם, לפרוק מתחים, להתחזק ולכן הבחירה של החוגים צריכה להיות משותפת. אם הילד שלכם אומר לכם שהוא מיצה את החוג או שהוא רוצה לבטל/לעשות הפסקה, קבלו את זה בהבנה ואפשרו לו.
  2. גיוון – ההמלצה היא לגוון את החוגים כמה שאפשר, לפחות עד גיל 12 ולא לקבע את הילדים על מסגרת אחת או על חוג אחד. ככל שהילדים התנסו ביותר דברים, הם יעצימו את עצמם במישורים שנים ויוכלו לקחת החלטות לבד.
מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את: