אוטיזם בתפקוד גבוה

תוכן עניינים

אוטיזם הוא הפרעה בספקטרום, שמשמעותה שלאנשים עם אוטיזם יש מגוון תסמינים רחב. ברוב המקרים, אוטיזם בתפקוד גבוה נחשב לסוג קל של המחלה, למרות שבחלק מהמקרים התסמינים חמורים. אחד הדברים הכי חשובים הוא להיות מודעים לתסמינים ולגשת להיבדק כדי שניתן יהיה לאבחן את המצב בצורה מדויקת ובמידת הצורך להתאים טיפול מתאים.

האתגרים איתם ילדים בעלי אוטיזם צריכים להתמודד

ילדים עם אוטיזם עשויים להיאבק באופן משמעותי על התפקוד שלהם, ולמרות שלא כולם צריכים את אותה רמת תמיכה כמו ילדים עם אוטיזם חמור יותר, המחלה עדיין עשויה להשפיע באופן משמעותי על חיי היומיום שלהם, וחלקם מקבלים את התמיכה לה הם זקוקים בתנאי פנימיה. מאמר זה דן באתגרים הנפוצים של חיים עם אוטיזם בתפקוד גבוה.

מהו אוטיזם בתפקוד גבוה?

אוטיזם בתפקוד גבוה הוא מונח שמשמש לילדים שתסמיני האוטיזם שלהם נראים קלים. מונח האבחון הרשמי הוא הפרעת הספקטרום האוטיסטי ברמה 1. חומרת הפרעת הספקטרום האוטיסטי נקבעת ברמה 1 עד 3, על סמך רמת התמיכה לה הילד זקוק:

  • רמה 1 דורשת תמיכה מסוימת.
  • רמה 2 דורשת תמיכה משמעותית.
  • רמה 3 דורשת תמיכה משמעותית מאוד.

השהות בתנאי פנימיה נדרשת כי מחנכים ואנשי מקצוע מודעים לאתגרים הבלתי נראים של אוטיזם בתפקוד גבוה, שכוללים בעיות תחושתיות, ויסות רגשי, מיומנויות חברתיות, תפקוד, תקשורת מילולית והפרעות במצב הרוח, ומספקים לילדים את התמיכה הדרושה להם.

בעיות חושיות

ילדים רבים עם אוטיזם חווים הפרעה בעיבוד החושי, שנקראת עומס חושי. רעשים, מקומות הומי אדם, אורות בהירים, טעמים חזקים, ריחות ונגיעות עשויים להרגיש בלתי נסבלים לילד עם אוטיזם בתפקוד גבוה.

מצב זה מקשה על יציאה למקומות ציבוריים, ואפילו פעולות פשוטות כמו חיבוק או נעילת נעליים עשויים להיות מאתגרים עבור ילד עם בעיות עיבוד חושי. ילדים עם אוטיזם עשויים גם לחוות מצב של חוסר ויסות רגשי, שמאופיין ברגשות קיצוניים, תגובה מוגזמת למצבים מסוימים, או תגובה מופחתת במצבים אחרים.

סרבול חברתי

ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה עשויים להתקשות בזיהוי רמזים חברתיים ושפת גוף. בעיות נפוצות שעשויות להיות להם במהלך אינטראקציה עם אנשים כוללות:

  • הבנת ברכות מתאימות
  • הבנת העיתוי הנכון להניח למישהו אחר לדבר
  • ויסות הטון ועוצמת הקול.

ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה שחווים סרבול חברתי עשויים להתקשות באופן משמעותי ביצירת קשרים חברתיים, מציאת עבודה והיכרויות בעתיד.

חרדה ודיכאון

חרדה, דיכאון והפרעות מצב רוח אחרות הן הפרעות רגשיות שמאפיינות אוטיזם בתפקוד גבוה. ילדים עם המחלה נוטים יותר להיות מאובחנים עם הפרעות אלו בהשוואה לילדים אחרים.

אוטיזם גורם להפרעות במצב הרוח, אבל הפרעות אלו עשויות להתרחש גם כתוצאה מדחייה חברתית שמגיעה לרוב עם אוטיזם ויוצרות קשיים רגשיים בקרב ילדים אלה.

בעיות תכנון

תפקוד שנוגע לתכנון וארגון פעולות, כמו למשל ביצוע משימות ועמידה בלוחות זמנים או מעקב אחר ציר זמן להשלמת פרויקט ארוך טווח, הן מיומנויות שלילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה קשה לבצע.

מצב זה עשוי להקשות בעתיד על ניהול משק בית או התמודדות עם שינויים קלים בלוחות הזמנים בפנימיה, בבית הספר, או בעבודה.

אילו טיפולים מתאימים לאוטיזם?

במהלך השנים בוצעו אינספור מחקרים על סוגים ורמות שונות של אוטיזם. קיימות גישות טיפוליות שונות, כאשר לעתים השיטה המשולבת היא היעילה ביותר. למשל, יש גישה המבוססת על שינויים התנהגותיים ונקראת ABA. במהלך הטיפולים המטרה היא לעודד את התנהגויות רצויות ולדכא כאלה שאינן. שיטה נוספת מכונה DIR ובאמצעותה מעודדים את הילד ואת ההורים ליצור אינטרקציות דרך תהליכי משחוק. גם טיפולים פרא רפואיים כמו פיזיותרפיה, טיפול באמנות ובמוזיקה, רכיבה על סוסים, שחיה טיפולית ועוד יכולים לעזור ולהקל משמעותית.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את: