מה זה גישבור?

תוכן עניינים

גישבור – שיטה אלטרנטיבית ליישוב סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט

המושג גישבור הינו מושג אשר מורכב משתי מילים אשר צורפו יחדיו – גישור ובוררות. המושג מתייחס בעצם לתהליך אלטרנטיבי אשר ניתן לביצוע ללא עירוב של המערכת המשפטית בין מחלוקות אנושיות. אחת הסיבות שכדאי להימנע מכניסה למערכת המשפטית היא משום שהליכים משפטיים לוקחים המון זמן ולא רק זה, הם גורמים להיווצרות של לחצים ומתחים מיותרים הרבה פעמים, הם משבשים את שגרת החיים הנורמלית שלנו ולא פחות נורא מזה, הם עולים הרבה מאוד כסף!

 

לעומת זאת, ההליך הנ"ל מחבר בעצם ולוקח את היתרונות של תהליך הגישור, בנוסף ליתרונות של תהליך הבוררות, ומיצר ביניהם שיתוף פעולה בין העולמות. תהליך הגישבור מתחלק ל2 שלבים מהירים ופרקטיים, כאשר השלב הראשון הינו שלב הגישור.

מה קורה במקרה שתהליך הגישור לא מצליח?

ישנם מקרים רבים שבהם שלב הגישור לא צולח, כלומר 2 הצדדים בעלי המחלוקת ביניהם אינם מצליחים להגיע עד כדי פשרה. דוגמה פופולארית למקרים כאלה הינה סכסוכים ומחלוקות אשר קשורים לעולם של תכנון אדריכלי, כאשר ישנן מחלוקות קשות לפתרון בתחומי בנייה, שיפוץ, ותכנון.
במקרים כאלה, ההכרעה סביב הסוגייה אשר שנויה במחלוקת, תועבר לשלב הבוררות.

 

על שני הצדדים לקבוע עוד מההתחלה ולהסכים ביניהם על מינוי אדם אשר יהיה הבורר בקונפליקט הזה, במרב המקרים האדם הבורר הוא האדם אשר גישר סביב אותה המחלוקת בשלב המקדים והראשוני של הגישבור. שלב הבוררות וניהול הסכסוך ככלל, מתבצע ברב המקרים על ידי עורכי דין מקצועיים ובעלי ניסיון רב וידע בישוב סכסוכים ומחלוקות.

 

עורכי הדין אשר משמשים כמגשרים ובוררים בתהליך הגישבור הינם עורכי דין שעברו הסמכה מתאימה והכשרה בעולם ישוב המחלוקות והסכסוכים. תהליך הגישבור אינו תהליך חדשני או מיוחד. בסופו של דבר מדובר בתהליך פשוט, אשר נח על ערכי הפשרה ויישוב הסכסוכים. המטרה בתהליך הגישבור הוא להביא את הנתונים למחלוקת למצב שבו הם מיישבים את הסכסוך בעצמם, ובמקרים רבים שלב הגישור אכן עובד, שכן הצדדים יעדיפו במקרים רבים להגיע לפשרה בעצמם מאשר לתת לגורם הצד השלישי להתערב במחלוקת הזו.

עליכם לדעת – פסק הבוררות אשר מתקבל בסוף הליך הגישבור ועל ידי עורך הדין שהוסמך לברור בין הצדדים הינו פסק בוררות אשר שווה ערך לפסיקה בבית משפט! ועל כן, לאחר פסיקת הבוררות ניתן לאכוף את הפסיקה, במידה שאחד הצדדים לא עומד בתנאים של הפסיקה.

 

 

יתרונות וחסרונות של הליך הגישבור

על פי מחקרים ושיח מלומדים בעולם, להליך הגישבור ישנם יתרונות רבים וברורים, זאת לצד מספר חסרונות רב אשר יש לקחת בחשבון כאשר ניגשים לדרך פתרון זה. בסופו של דבר המאפיין העיקרי של הגישבור – שילוב של שתי שיטות וטכניקות של יישוב סכסוכים – הגישור והבוררות, הוא גם היתרון וגם החיסרון של שיטת הגישבור.

 

מצד אחד, מדובר ביתרון מרכזי שכן שתי השיטות משתלבות יחדיו בצורה קוהרנטית ומשלימות אחת את השנייה, אך מצד שני, מדובר בחסרון שכן על פי המחקרים ושיח החכמים בעולם בנושא, שילוב השיטות יכול להביא לבעיות מוסריות ואתיות.

 

איך בוחרים מגשבר?

בעיקרון, ברוב המקרים מגשבר הוא עורך דין. עורך דין שעבר הכשרה גם בתחום הגישור וגם בתחום הבוררות. כדי לבחור בעל מקצוע מהתחום, עליכם קודם כל לבחור עורך דין שמתמחה בתחום הבעיה או המחלוקת. כדאי להיעזר באנשים שאתם מכירים או לחפש המלצות דרך רשת האינטרנט.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את: